Reggio Emilia i Æblekassen - Vores vej

• Vi inspirerer og skaber muligheder
  • Vi gør aktiviteter indbydende
  • Vi holder udkig, giver tid og lytter til barnet
  • Vi skaber læring i legezoner
  • Vi motiverer og skaber nysgerrighed
  • Vi ser barnet som en helhed og har fokus på krop, sind og hjerne
  • Vi har forståelse for, at alle lærer og udvikler sig forskelligt
  • Vi giver barnet medbestemmelse og medindflydelse
  • Vi giver børnene sanseoplevelser
  • Vi har fokus på små grupper med plads til fordybelse
  • Vi skaber et trygt børnemiljø med glade og nysgerrige børn
  • Vi er nærværende og er der hvor barnet er
  • Vi skaber muligheder så barnet kan udtrykke sig på forskellige måder, sprogligt, kreativt, motorisk m.m.
  • Vi ser muligheder frem for begrænsninger

Vi arbejder projektorienteret og har derfor en fast ugeplan, som hele huset arbejder efter.

Hver mandag er legepladsdag for hele institutionen. Her mødes børnene på tværs af teams og får mulighed for at udvide deres relationer. Tirsdag, onsdag og torsdag er projektdag, hvor alle børn er inddelt i små grupper. På den måde sikre vi at børnenes behov for voksne tæt på er til stede, og at legen og læringen er målrettet den lille gruppes aktuelle behov.

Om fredagen bliver der leget i de forskellige teams, og samtidig bliver den ugentlige rengøring klaret. Børnene bliver inddraget i rengøringen, f.eks. ved at vaske legetøjsbiler af i håndvasken. Her kan børnene udforske vandet gennem pjasken og leg.

Vi sætter rammen, så der skabes plads til trivsel, leg og udvikling. Vi er med som vejledere til alt det nye, og som dem der passer på og tager ansvaret for børnenes trivsel og udvikling. Vi arbejder målrettet på at skabe et hus med masser af latter, et højt fagligt niveau og med et børnemiljø, hvor der er plads til nysgerrighed, læring og masser af barndomsglæde.