Forældresamarbejde

Forældre og institution skal indgå i et tæt og ligeværdigt samarbejde. Det skal vi gøre med det enkelte barns dannelse, udvikling og trivsel for øje. I Æblekassen er det vores fornemmeste opgave at skabe en tillidsfuld ramme, som giver forældrene lyst til og mulighed for at føle medansvar og være en aktiv deltager i barnets institutionsliv.

Som udgangspunkt, har forældrene den største indsigt i deres barn. Derfor er det vores opgave at sætte en ramme op så forældrene oplever, at det er i denne indsigt, at vores samarbejde tager sit udgangspunkt. Jo mere vi, i Æblekassen, har af indsigt i barnets liv desto mere kan vi styrke og fremme barnets trivsel, udvikling og læring, på bedst mulig vis.

Målet er at skabe en helhed for barnet og bygge bro mellem hjemmet og institutionen. Vi vil skabe de bedste forudsætninger for at udvikle barnets trivsel, dannelse og læring. Det er nemlig vores overbevisning, at et tæt samarbejde mellem Æblekassen og hjem giver barnet de bedste muligheder for at mestre livet.

Målet er, at Æblekassen indbyder til et fællesskab, hvor institutionens og forældrenes ressourcer og kundskaber bliver set, som en del af et partnerskab og skaber mening for at kunne danne os det bedst mulige overblik over alle aspekter af barnets udvikling. Samtidig er målet at styrke kommunikationen med forældrene og få et stærkt fundament, hvor der er tillid til at tale om det der lige rør sig, men også det der, til tider, kan være svært.