Æblekassens kommunikationsveje

Det er vigtigt for Æblekassen, at der er en tæt dialog og samarbejde mellem barn, forælder/forældre og personale for at sikre trivsel og udvikling hos det enkelte barn.

For at skabe dette fundament, er det afgørende, at alle forældre har tillid til og føler sig trygge i at rette henvendelse til Æblekassen uanset, om henvendelsen drejer sig om ros, en bekymring eller en decideret klage.

Der er derfor intet, der er for småt til at kunne deles eller stilles spørgsmålstegn ved, da den gensidige tillid netop ligger i, at man som forældre og/eller personale føler sig hørt og ved, at der vil blive taget hånd om henvendelsen.

Æblekassens forældreråd har udarbejdet en oversigt over de kommunikationsveje, som kan/bør anvendes afhængigt af, hvad den enkelte henvendelse måtte omhandle. Dette for at sikre, at der bliver taget hånd om en henvendelse hurtigst muligt og eventuelle bekymringer eller spørgsmål bliver besvaret således, at der ikke opstår mistillid eller større bekymring i det forældre- og personalesamarbejde, der omhandler det enkelte barn.

Det skal naturligvis understreges, at alle forældre altid er velkomne til at tage fat i både det pædagogisk personale, den pædagogisk leder eller forældrerådet, som også kan guide i forhold til, hvor henvendelsen rettelig kan/bør stiles til.

Det pædagogiske personale

Det pædagogiske personale er dem, der har den daglige kontakt med dit barn. Det er derfor også dem på dit barns stue, der kan svare på spørgsmål vedrørende:

• dit barns generelle trivsel og udvikling
  • forsvundne genstande
  • fødselsdage
  • stuens ugeplan
  • aftaler/informationer vedrørende barnet

Hvis du af den ene eller anden årsag ikke kan få fat på personalet ved aflevering/afhentning, kan du kontakte dem pr. telefon i løbet af dagen eller via besked på KBHforældre. Hvis der er behov for det, kan der aftales et møde, så det sikres, at du får svar på dit spørgsmål eller forklaring på, hvorfor det konkrete forhold er, som det er.

De pædagogiske ledere (Natali og Kamilla)

Natali og Kamilla har som pædagogiske ledere i Æblekassen ansvaret for institutionens overordnede rammer. Det betyder, at de tager sig af henvendelser vedrørende fx:

• pædagogikken
  • struktur og rammer
  • normering
  • kost
  • politikker
  • drift og økonomi

Har I spørgsmål eller bemærkninger til overordnede punkter, skal I tage kontakt til ledelsen. Ledelsen kan træffes på sit kontor, pr. telefon eller via AULA.

Forældrerådet

Æblekassens forældreråd er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Der afholdes mellem 5-6 møder om året.

På forældrerådsmøderne drøftes status i Æblekassen på mange niveauer. Forældrerådet har derfor mulighed for at præge Æblekassens udvikling i flere retninger, herunder være med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for bl.a.:

• pædagogikken
  • de overordnede rammer i institutionen
  • læreplaner
  • specifikke udfordringer i institutionen

Forældrerådet hjælper samtidig med planlægning og gennemførelse af sociale arrangementer.

Alle forældre er naturligvis velkomne til at tage fat i forældrerådets repræsentanter. Henvendelser vil blive besvaret hurtigst muligt, og vedrører en henvendelse sig rettelig til et andet organ, vil forældrerådet også kunne guide dig videre derfra.

Forældrerådets kontaktoplysninger findes på institutionens hjemmeside og ved indgangen. Forældrerådet har samtidig en postkasse ved indgangen.

Forældrebestyrelsen/klyngeleder

Forældrebestyrelsen består som udgangspunkt af en forældrerepræsentant fra hver institution i den klynge, som institutionen er en del af, medarbejderrepræsentant(er) for klyngen, en repræsentant for de pædagogiske ledere i klyngen og klyngelederen.

Æblekassen tilhører klynge VVK C og er repræsenteret af formanden for forældrerådet i Æblekassen.

Forældrebestyrelsens arbejde består i:

• handleplaner inden for mål og rammer
  • fastlæggelse af principper for institutionens virksomhed
  • indstillingsret til ansættelse af pædagogiske leder og klyngeleder
  • godkender budget og regnskab for klyngen

Hvis du ikke føler, at din henvendelse er blevet hørt eller løst ved at rette henvendelse til Æblekassens organer, kan du rette henvendelse til forældrebestyrelsen. Forældrebestyrelsen vil herefter vurdere, hvorvidt henvendelsen kan behandles i forældrebestyrelsen og naturligvis holde dig informeret herom.

Hvis du vil i kontakt med forældrebestyrelsen, kan/bør du rette henvendelse til repræsentanten fra Æblekassen eller klyngelederen.