Æblekassen

Æblekassen er en flot og nybygget daginstitution i det nye beboelsesområde der ligger på det gamle Grønttorv. Vi ligger centralt i bebyggelsen, med udsyn til den store grønne park.

Vores hus består af 4 vuggestuegrupper og 6 børnehavegrupper – i alt 187 skønne børn og omkring 36 personaler.

Pædagogisk grundlag

Vores pædagogiske tilgang er inspireret af Reggio Emilia som ser barnet, som en kompetent medspiller og aktivt kundskabssøgende på det nære relationelle, men også med lysten og evnen til at lære nyt på alle områder.

Det er et menneskesyn, der lægger vægt på, at både børn og voksne er i stand til, under ordentlige vilkår, at tage ansvar og udvikle sig. I dette menneskesyn ligger der også en tro på og tillid til, at alle har noget at byde ind med og hvis man får mulighed for at tage et fælles ansvar, så gør man det.

Vi tror på, at alle lærer ud fra forskellige lyster og behov sig forskelligt. Derfor er det vigtigt, at vi tænker både krop, sjæl og sind ind i denne læring, når vi hjælper barnet hen mod næste udviklingstrin.

De fysiske rammer

Huset er indrettet med et team/to stuer i stueplan, storkøkkenet og lederkontor.

1. salen indeholder to teams/4 stuer med børnehavebørn. Mellem disse teams ligger husets kerne, nemlig vores fællesrum – ’TRÆET’.

På 1. sal er der foruden børnelokaler, også personale- rum og arbejdskontor.

2. salen rummer 2 teams/4 stuer med vuggestuebørn. Mellem disse teams ligger, foruden vores udendørssoverum, også vores atelier.

Pædagogiske rammer og rutiner

Vi arbejder med ugeplaner som er opdelt med både leg, voksenstyrede aktiviteter og med stort fokus på, at barnet deltager aktivt i dagens gøremål. Vi arbejder projektorienteret tre dage om ugen, hvor vi med mindre grupper sikrer os, at vi kan fordybe os og nørde med børnenes optagethed. Vi arbejder struktureret og sætter rammen, så der skabes plads for trivsel, dannelse og udvikling.  Personalet er med som støtte, som vejleder til alt det nye og som dem der passer på og tager ansvaret for barnets og børnegruppens trivsel og udvikling. Vi arbejder målrettet og bevidst på at skabe et hus med masser af latter, et højt fagligt niveau og med et børnemiljø, hvor der er plads til nysgerrighed, læring og masser at barndoms glæde.